Kas yra menopauzė ? Tai visiškas menstruacijų išnykimas, kuris įvyksta nutrūkus moteriškų lytinių hormonų gamybai (pasibaigia kiaušialąsčių ištekliai kiaušidėse, pasikeičia hormonų lygis ir dėl to sutrinka mėnesinių ciklas). Tai yra natūralus kiekvienos moters gyvenimo etapas. Menopauzė diagnozuojama kliniškai tada, kai nuo paskutinių mėnesinių praeina 12 mėnesių, jei per tą laiką nebuvo jokio kraujavimo. Lietuvos moterims menopauzė dažniausiai įvyksta apie penkiasdešimtuosius gyvenimo metus.

Kodėl atsiranda menopauzė ir kokius simptomus sukelia?
Perimenopauzės laikotarpiu pradeda mažėti kiaušialąsčių kiekis kiaušidėse, kiaušialąstės galimam apvaisinimui pradeda bręsti ne kiekvieną mėnesį ir pamažu ateina laikas, kai kiaušidžių rezervas išnaudojamas. Dėl šio sumažėjimo, ovuliacija ir menstruacijos tampa nereguliarios, o estrogeno ir progesterono kiekis tampa labai skirtingas ir galiausiai sumažėja. Prie mėnesinių ciklo sutrikimų prisideda ir kiti ankstyvieji simptomai, vadinamieji vazomatoriniai – karščio pylimas, prakaitavimas (ypač naktimis), širdies plakimas, galvos skausmas, svaigimas, ūžimas ausyse. Menopauzės laikotarpiu moters organizme vyksta labai dideli hormoniniai pokyčiai, jie sukelia ne tik vazomatorinius, bet ir kitus menopauzės simptomus: somatinius, psichologinius, urogenitalinius pokyčius, padidina osteoporozės, širdies ir kraujagyslių bei Alzheimerio ligos riziką. Psichologiniai pakitimai pasireiškia nuotaikos pokyčiais, nerimu, moterys tampa dirglesnės, gali varginti nemiga, išsiblaškymas, atminties susilpnėjimas ir koncentracijos sutrikimai. Nemaža dalis moterų pastebi ir sumažėjusį lytinį potraukį. Pomenopauziniu laikotarpiu, praėjus keliems metams nuo menopauzės pradžios gali pasireikšti ir kiti simptomai, susiję su šlapimo ir lytinių organų senėjimu – makšties sausumas, skausmingi lytiniai santykiai, makšties nusileidimas, šlapimo nelaikymas. Manoma, kad lytinio gyvenimo disfunkcijos simptomus patiria daugiau nei 70 proc. moterų ir šie simptomai ženkliai blogina moterų gyvenimo kokybę. Vėlyvieji simptomai pasireiškia dažniausiai kaip osteoporozė, širdies ir kraujagyslių sistemos ligos bei senatvinė silpnaprotystė (Alzheimerio liga). Vienas iš osteoporozės rizikos veiksnių yra estrogenų kiekio organizme mažėjimas, todėl po menopauzės pagreitėja kaulų retėjimas moterų organizme.
Daugumai moterų menopauzės simptomai trunka apie 4 metus, ir 10 proc. simptomai gali varginti iki 12 metų. Svarbu paiminėti, kad menopauzės simptomai yra labai individualūs – kai kurias moteris kamuoja didžioji dalis negalavimų, o kai kurios apie menopauzę supras tik iš pasibaigusio menstruacijų ciklo.

Kaip palengvinti menopauze ?
Ilgėjant moterų gyvenimo trūkmei, daugelis moterų po menopauzės gyvens dar 20-30 metų, todėl labai svarbu šiuo laiktotarpiu pasirūpinti savo sveikata ir palengvinti menopauzės simptomus. Medikamentinis gydymas, hormoninė terapija, antidepresantai, selektyvūs estrogenų receptorių moduliatoriai, rimti vaistai ir juos vartoti reikia tik tada, kai iš tikrųjų vargina labai stiprūs menopauzės simptomai, dėl kurių nukenčia gyvenimo kokybė ir nemedikamentinio gydymo metodai buvo neveiksmingi.

Kaip sumažinti menopauzės simptomus ?
Sveikas gyvenimo būdas, fzinio aktyvumo didinimas, mitybos pokyčiai ir miego įpročių keitimas. Žalingų įpročių atsisakymas gali pagerinti moterų gyvenimo kokybę po menopauzės ir užtikrinti sveiką senėjimo procesą.

Fizinis aktyvumas ir svorio kontrolė. Menopauzės metu dažnai priaugama svorio dėl hormonų pokyčių, senėjimo procesų, gyvenimo būdo ir genetikos. Kūno riebalų perteklius, ypač aplink juosmenį, padidina riziką susirgti širdies ligomis ir diabetu, bei gali turėti įtakos menopauzės simptomams. Labai svarbus yra fizinis aktyvumas menopauzės laikotariu, todėl rekomenduojama 30 minučių vidutinio intensyvumo pratimus atlikti bent 5 kartus per savaitę. Fizinio aktyvumo įtaka moterų, esančių menopauzės etapo sąlygotų pokyčių periode, ir jam pasibaigus, gyvenimo kokybei yra neabejotina. Reguliarus fizinis aktyvumas padeda sumažinti arba visiškai pašalinti menopauzės hormoninių pasikeitimų organizme išprovokuotus ankstyvuosius, tarpinius ir vėlyvuosius simptomus, apsaugo nuo osteoporozės, širdies ir kraujagyslių sistemos ligų. Svarbu pažymėti, kad fizinis aktyvumas tai pat mažina riziką susirgti onkologiniais susirgimais, pagerina psichinę moterų sveikatą, padeda išlaikyti kognityvines funkcijas ir įveikti stresą.

Mityba. Sveika ir subalansuota mityba gali padėti palaikyti normalų kūno svorį ir sumažinti menopauzės laikotarpiu patiriamų simptomų raiškos dažnį ir sunkumą. Mitybos modifikavimas padidinant vaisių ir daržovių suvartojimą iki 5 porcijų per dieną, pilno grūdo produktų vartojimas ir riebalų kiekio mažinimas maiste padeda mažinti kūno svorį ir įtakoja vazomotorinių simptomų raišką. Riebaus maisto, mėsos (jautienos, kiaulienos ar avienos), konditerinių gaminių ir saldumynų, greito maisto vartojimas tiesiogiai susiję su stipresne psichologinių, nerimo, depresijos, somatinių, vazomotorinių ir pablogėjusio lytinio gyvenimo simptomų raiška. Nepamirškime ir apie fitoestrogenus – tai yra natūralūs augalų junginiai, kurie gali imituoti estrogeno poveikį organizmui, tad jie gali palengvinti menopauzės simptomus. Fitoestrogenų gausu tokiuose produktuose kaip sojos pupelės ir kiti sojų produktai, tofu, linų sėmenys, sezamo sėklos, riešutai, daržovės.
Menopauzės simptomams palengivinti gali padėti kekinių blakėžudžių šakniastiebių preparatai, vastažolių arbatos (melisų, radonųjų dobilų, šalavijų lapai), vitaminai A, E, D, magnis, žūvų taukai. Kaulinės masės mažėjimui sustabdyti svarbu gauti pakankamai kalio, kalcio bei vitamino D. Rekomenduojama kalcio paros dozė iki 1500 mg, o vitamino D – 400-800 mg. Pagrindiniai kalcio šaltiniai – pieno produktai, žalios daržovės, riešutai ir kai kurių rūšių žuvys. Su maistu gauname tik apie 30 proc. kalcio, todėl moterims menopauzės metu patariama suvartoti dar 500-1000 mg kalcio papildų per dieną. Svarbu gauti ir pakankamai vitamino D, nes šis vitaminas padeda įsisavinti kalcį bei stabdo jo šalinimą iš kaulų audinio. Pagrindinai vitamino D šaltiniai – mėsa, žuvis, sviestas, kiaušinių tryniai.
Svarbu paminėti, kad kiekviena moteris menopauzę patiria skirtingai, todėl artėjant menopauzės laikotarpiui reikia ypatingą dėmesį skirti sau ir savo sveikatai, mylėkite save.